Intelligent Video Analytics הינה טכנולוגיה המנתחת מידע ממצלמות מעקב, באופן אוטומטי. הניתוח עשוי לכלול שמירה של אובייקטים המופיעים בתמונה, מערכת אשר תודיע על תנועה והאופן בו התנועה מתנהלת, וזיהוי פנים. כך, באמצעות מצלמות מעקב ניתן לדעת מתי מטפסים על גדר, מסירים חפץ רב ערך, לספור אנשים, לנתח תנועה בחנות או במקומות ציבוריים אחרים.

ניתוח וידיאו מבוסס על פרשנות הניתנת לשינויים מתמונה אחת לבאה אחריה. הניתוח מבוסס על חוקים מתימטיים ואלגוריתמים. הניתוח יכול שיעשה על הקלטה שמורה או על מצלמת המעקב עצמה. ניתוח וידאו מייצר מתה-דטה. מתה דטה על עצמים יכול לכלול צבע, כיוון, מהירות, גודל, סיווג פרטים (למשל האם העצם הוא אדם או רכב). ניתן לבצע חיפוש של מטה דטה במאגר המידע.

פונקציונאליות – ניתן לקטלג את השימושים בטכנולוגיית ניתוח וידיאו לשלושה שימושים עיקריים:

  1. ניתוח תנועה- כל אירוע בו בו עצם או אדם זזים מקבל סימון וחותמת זמן. באופן זה, קל לעקוב ולאתר תנועות נוספות של אותו אדם או עצם, ובכלל כך לאן וכיצד האובייקט זז, כיוון, מהירות, האם עוצר וכמה זמן בילה בכל מקום. בנוסף, ניתן לאתר אש ועשן.
  2. תיאור עצמים- הטכנולוגיה יכולה לשמור מאפיינים (צבע, גודל) ואף לקטלג אובייקטים (למשל: אדם, רכב), טמפרטורה, גיל, מין, מוצא אתני. ניתן לקטלג מצב רוח באמצעות הבעת פנים ואף לייצא מתצלום משותף תמונות פנים נפרדות אשר יישמרו במאגר.
  3. זיהוי אובייקטים –  ניתן להשתמש בטכנולוגיה לצורך זיהוי פנים, לקשר פנים לזהות ידועה המופיעה ברשימה שחורה או לבנה. המערכת מסוגלת לזהות את אותן הפנים בתמונות מעקב אחרות או במערכות אחרות, מבלי להכיר את זהות האובייקט. המערכת מסוגלת לשלב טכניקות של זיהוי פנים וסגנון הליכה כדי לזהות אדם.
  4. זיהוי אוטומטי של מספר רכב  ושמירת המספר כמטה דטה. המערכת יכולה להתבסס על מצלמות ייעודיות המותקנות ומכוונות לתיעוד מספר הרכב (בחניונים למשל).

יישום

יישומים:

  1. התרעות אוטומטיות – ניתן לפתח התרעות אוטומטיות לפי קריטריונים מוגדרים מראש לרבות חציית קו, שהייה במקום מסויים מעל ל – 2 דקות, התקהלות, רכב הנוסע בניגוד לכיוון התנועה, ועוד.
  2. חיפוש מידע – ניתן לחפש מידע במאגר, ולכן ניתן להגדיר קריטריונים לחיפוש כגון רכב שחור הנוסע צפונה בזמן מסויים (בעבר היה צורך לצפות בכל ההקלטה ).
  3. סטטיסטיקה – ניתן לייצר סטטיסטיקה מהקלטות (לדוגמא: כמה לקוחות עברו באיזור מסויים – ניתוח זרימת לקוחות). מניתוח זרימת לקוחות ניתן למשל ללמוד מה הייתה התפלגות המינים של המבקרים.

 

 

מטרות

בעבר השתמשו במצלמות מעקב לצרכי בטחון, הגנת חיים ולמניעת פשעים. מטרות הבטחון עדיין רלבנטיות אולם כיום יש מטרות ויישומים חדשים אשר נועדו לתת מענה לאינטרסים מסחריים (מודיעין על לקוחות ופרסום), ניהול מקום עבודה ותכנון.

 

בטחון –   מספר מערכות הפועלות כיום בשוק מיועדות למטרות בטחון. מערכות אלה מציעות חוקים מוגדרים למשלוח התרעות (מקרים של חציית גבול, כניסה לאיזורים אסורים, עצמים אשר הוזזו ממקומם (גניבה), או התנהגות חשודה. המצלמות משמשות לשמירה על בטחונם של אנשים ולשמירה על רכוש. תוכנות לזיהוי פנים בעלות יכולת לחפש פנים במאגרי מידע בנושא עבר פלילי. מערכות אלה מקלות על חיפוש לפי אירועים ספציפיים לאחר תקריות בעלות היבטים בטחוניים.

אינטרסים מסחריים – ניתוח וידיאו מאפשר לבעלי עסקים להגדיל הכנסות. חיפוש מידע לגבי נוכחות ופעולות של יחידים מאפשר אגרגאציה של המידע לצרכים סטטיסטיים. קבלת מידע על לקוחות מאפשרת אופטימיזציה של פיזור ומיקום מוצרים בחנות. המידע מאפשר למדוד אפקטיביות של קמפיינים פרסומיים, זיהוי של לקוח כלקוח חוזר או לקוח חדש ועוד.

ניהול עבודה ותכנון – ניתן להשתמש בהתרעות המערכת גם לצרכים שאינם צרכי בטחון, כגון עומסים בחניונים. באמצעות ניתוח וידיאו ניתן לאתר בעיות ולנהל משאבים בהתאם. לדוגמא: מהן השעות בהן יש צורך בצוות עובדים מורחב, ע"י סטטיסטיקות מלאי ניתן לדעת מתי יש הרבה לקוחות ומתי החנות שקטה.  מספר המבקרים בחנות ניתן לקישור עם פרמטרים נוספים כגון מזג האוויר, ותכנון כמות כוח האדם הנדרשת בהתאם לתחזית מזג האוויר.

שכיחות הטכנולוגיה והשימושים בה

הרשות להגנת המידע הנורבגית בחנה את השווקים של ניתוח וידיאו ויצרה קשר עם מספר חברות ועסקים המציעים שירותים ומוצרים הקשורים לטכנולוגיה. הרושם הוא שהשימוש בטכנולוגיה נמצא בעלייה אם כי השימוש בה לא רווח. נדמה כי השימוש העיקרי בטכנולוגיה נעשה לצרכי בטחון ולצרכים מסחריים.

ניתוח וידיאו משמש לאבטחת נכסים ומקרקעין. שימוש רב בטכנולוגיה נעשה באתרי בנייה, בתי חרושת, תעשיית המחזור ובהקשרים של לוגיסטיקה ואחסון. המטרה בדרך כלל לשמור על בטחון ובריאות ולמנוע מעשים פליליים.

גם מצלמות טרמיות אשר אינן מזהות פנים עלולות לייצר מידע אישי, משום שלדוגמא, אם הללו ממוקמות בחנות, ניתן לאבחן את צוות המוכרים מהקונים ובכך לייצר מידע אישי.

ידוע כי בנורבגיה עובדים היום על פיתוח אמצעים לניתוח לקוחות.  האמצעי יזהה את מין הלקוח, גיל והבעת פנים. האמצעי יזהה מה סוג הרכב בו נוהג הלקוח , ומכך ניתן להסיק מסקנות לעניין מצבו הכלכלי של הלקוח. המידע ישמש לצורך ניתוח ההשפעה של קמפיינים פרסומיים, לסידור החנות וההצעות ללקוחות.

בשדה התעופה בקופנהאגן המסכים מציגים פרסומות . מתכננים להשתמש בטכנולוגיות ניתוח המידע כדי להתאים את הפרסומות לקהל הנוסעים העומדים בסמוך למסכים (ניתוח של מין, גיל, אנשי עסקים ועוד).

 

 

 

זיהוי מספר רכב אוטומטי

השימוש באמצעים לזיהוי מספרי רכב נעשה בסקטור הפרטי והציבורי. בנורבגיה, המשטרה, שירות המכס ומנהל הכבישים הציבוריים משתמשים בטכנולוגיות לזיהוי מספרי רכב לבדיקת רכבים אל מול מרשמים. כך ניתן לעצור רכבים אשר לא בוטחו. עושים זאת ע"י עמדות קבועות וניידות. הטכנולוגיה משמשת גם לצורך גביית אגרות כבישים. ניתן להשתמש בה גם לאכיפת החוק, למדידת התנועה ולהערכת זמני הגעה.

חניונים משתמשים בטכנולוגיה לרישום רכבים שנכנסים ויוצאים מהחניון. המידע מסייע בתמחור דמי החנייה או בדיקת עצם התשלום, ויסות התנועה בחניון, והגבלת הכניסה לחניון לכלי רכב מורשים בלבד.

השפעה על פרטיות

המערכת מסוגלת להסיק מסקנות על נושאי מידע, לנתח תנועה, משך הזמן בו אדם בהה בחלון הראווה,  להיכן נושא המידע נהג ברכב ועוד. ניתן לייצר מידע על הרגלים והתנהגויות.

הזכות לפרטיות חלה גם כאשר נמצאים במרחב הציבורי. כל עוד אין חובה בדין לאיסוף מידע, לכל אדם עומדת הזכות לאנונימיות, לכן יש לציין מה מטרת איסוף המידע , ויש להגביל את איסוף המידע והשימושים בו למטרה זו בלבד. יש להקפיד על כך שלא יעובד מידע אשר אינו הכרחי, וכי המידע שנאסף יאסף באופן מידתי ביחס למטרת האיסוף, על מנת לשמור על איזון נכון בין האינטרס של החברה המסחרית ובין זכותם לפרטיות של נושאי המידע.

ניתוח וידיאו מסווג כמעקב ולכן הכללים בנושא מצלמות מעקב חלים גם על טכניקות אלה. עד לאחרונה מצלמות מעקב שימשו לצרכי בטחון. ההקלטות נשמרו לזמן קצר והועברו אך ורק לגורמי אכיפת החוק. ניתוח וידיאו מאפשר שימושים חדשים ולמטרות שונות. חידושים אלה גורמים לכך שלבעל מאגר יש אינטרס לשמור על המידע לאורך זמן רב יותר בהשוואה לזמן בו נשמרו הקלטות מסורתיות. הכללים בנושא מצלמות מעקב התייחסו למגבלות של מיקום המצלמות, הנסיבות בהן ניתן לצלם וכיצד ניתן להשתמש במידע.

כלל בסיסי הוא כי נושאי מידע זכאים לקבל מידע כאשר מידע אישי שלהם מעובד. לפיכך יש למסור להם מידע כאשר אתר מסויים חשוף למצלמות מעקב.  כאשר מופעלות טכנולוגיות של ניתוח וידיאו, השימוש במידע הוא מעבר למה שאדם רגיל מצפה ממצלמות מעקב.  כאשר מדובר בטכנולוגיות של זיהוי פנים או זיהוי מספר רכב יש לציין זאת על מנת שהציבור יבין כיצד המידע מעובד.

ניתוח וידיאו עלול לגרום לאפליה, למשל כאשר ההגדרות לניתוח המידע הן לזהות אנשים בעלי מאפיינים מסו ימים (צבע עור, גיל, שווי הרכב, מוצא וכו').

מאידך, לטכנולוגיות של ניתוח וידיאו יש גם יתרונות- כאשר מתקיים אירוע המצדיק בחינה של הצילום, אין צורך לצפות בכל ההקלטה, וניתן להתמקד באירוע הרבלנטי בלבד.

כתוצאה מכך, רוב ההקלטות לא ייצפו עד למחיקתן.

הנחיות לניתוח וידיאו –

  1. ניתן להשתמש במצלמות בהן שולבו טכנולוגיות לניתוח וידיאו רק בנסיבות בהן השימוש במצלמות מעקב מותר. ניתן להשתמש בניתוח וידיאו רק בנסיבות של אילוץ (מניעה או חקירה של פשיעה חוזרת ונשנית, הגנה על חיים או שלמות הגוף). אין להשתמש בניתוח וידיאו לאיסוף מידע על לקוחות. השימוש בטכנולוגיות של ניתוח וידיאו יהיה מידתי לסיכונים לפרטיות אותן הוא מייצר.
  2. יש להגדיר בבהירות את מטרת השימוש בניתוח וידיאו והשימוש בנתונים יותר אך ורק לצורך מטרה זו. אין להשתמש במטה- דטה ובמידע אישי לצרכים אחרים.
  3. איסוף מידע אשר אינו הכרחי ואינו רלבנטי למטרה המוגדרת, אינו חוקי.
  4. יש לקבוע פרוצדורה ברורה לניתוח המידע, לקריטריון ההתראה ולחיפוש מתה- דטה. הניתוח לא יהיה חודרני יתר על המידה ואין לנתח יותר ממה שרלבנטי והכרחי.
  5. אין להשתמש בניתוח וידיאו באופן מפלה או פוגעני (ניתוח לפי צבע עור)
  6. יש להימנע משילוב טכנולוגיות של ניתוח וידיאו  באתרים אשר הנוכחות בהם עלולה לגלות מצב רפואי, אמונה דתית, דעה פוליטית או נטייה מינית.
  7. ניתן להשתמש בזיהוי מספרי רכב בחניונים מסחריים לצרכי תשלום במועד בו הרכב נמצא בחניון, אולם יש למחוק את התצלום לאחר התשלום.
  8. יש לנקוט באמצעי אבטחת מידע על התיעוד ועל המטה דטה, למניעת דליפת המידע.
  9. יש ליידע ע"י שלטים ואמצעים נוספים, בדבר שימוש במצלמות מעקב, שימוש בטכנולוגיות של זיהוי פנים וזיהוי מספרי רכב, וכן שימוש בהקלטות קול. יש לציין את פרטי בעל המאגר. יש לכלול את המידע גם במדיניות הפרטיות של בעל המאגר.
  10. יש למחוק את המידע (ההקלטות ומטה דטה) 7 ימים לאחר שנאסף או לאחר שהמידע כבר אינו הכרחי לצורך אשר לשמו המידע נאסף מלכתחילה, לפי המוקדם. אם יש יסוד סביר להניח כי המידע יועבר למשטרה, ניתן לשמור אותו עד 30 ימים. הקלטות ממשרדי דואר ובנקים יישמרו עד 3 חודשים.
  11. ניתן לייצר סטטיסטיקה מהמידע רק אם הפעולה תואמת את המטרה המוגדרת אשר לשמה נאסף המידע ובלבד שייצור הסטטיסטיקה מוצדק ומידתי. לא ניתן לייצר סטטיסטיקה עסקית ממידע אשר נאסף לצרכי בטחון.  ניתן לשמור את הסטטיסטיקה ואין חובה למחוק אותה אם המידע עבר אנונימיזציה  לא ניתן לשמור את המידע אשר על בסיסו יוצרה הסטטיסטיקה מעבר לפרק הזמן שבו ניתן לשמור את ההקלטות.
  12. יש ליידע את הרשות הנורבגית בדבר קיומו של המאגר.

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>